Ameland

16 december: Adventure Run over:
5 dagen

Eindstand LB-RunnerUp- klassement na de Delfzijl
Top 3:
EINDSTAND
1. Alex
2. Annelies
3. ErikS

De eindstand
Recente afbeeldingen op Instagram @loopgroepbedum

In- en uitloggen

Klik voor in- en uitloggen
Het Weer
Laatst aangepast op woensdag 01 februari 2017
Informatie Nordic Walking

Introductie

Nordic walking is wandelen met aangepaste skistokken, die poles worden genoemd. Het is een betrekkelijk nieuwe sport in Nederland en Belgie, maar in Scandinavië, de Verenigde Staten en ook in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk wordt de sport al veel beoefend. In Finland, waar nordic walking ooit is ontstaan als een zomertraining voor langlaufers, zijn er al meer dan een miljoen beoefenaars.

In 2006 startte de Loopgroep Bedum op verzoek van de gemeente en de Stichting Welzijn met nordic walking als onderdeel van haar sportactiviteiten. Een en ander gebeurde in het kader van “50+ in Beweging”. In die tijd was nordic walking een hype in Nederland en er meldden zich dan ook 154 deelnemers voor de allereerste kennismakingslessen. Uiteindelijk begonnen 76 personen aan een introductiecursus van vijf lessen en kreeg men gelegenheid om zich als lid van de loopgroep aan te melden. Er werd aanvankelijk gelopen op de woensdagmorgen en middag.

NW algemeen 1
Foto: Saskia v.d. Gronde

Inmiddels is de belangstelling voor nordic walking in Nederland alweer wat teruggelopen, maar overal blijf je enthousiastelingen tegenkomen, die het lopen met stokken al of niet in georganiseerd verband zijn blijven beoefenen. De sectie nordic walking van de Loopgroep Bedum telt op dit moment 21 leden (2014) en er wordt wekelijks (óók gedurende de vakanties) gelopen op de maandagmiddag en woensdagmorgen. Een klein gedeelte van de leden loopt in het weekend regelmatig mee met langere tochten (15 – 25 km), die over het algemeen door andere verenigingen worden georganiseerd.


NW-11jan2017
Gerrit Draaisma (foto) - meer foto's staan HIER -  kwam woensdag 11 januari 2017 bij Zuidwolde een groepje NW tegen. Hij vond het een super leuke ontmoeting; even gepraat,en een paar foto's gemaakt om als weerfoto naar RTL4 en RTVNoord te sturen. Helaas niet op tv gekomen. Bedankt Gerrit!

Op de website van de loopgroep worden met enige regelmaat verslagen en fotoimpressies geplaatst van onze loopjes. Deze kunnen door iedereen worden bekeken en geven een goede indruk van onze (sportieve) activiteiten.

Waarom zou je gaan Nordicwalken (ipv gewoon wandelen)?
  • Allereerst omdat het gewoon een erg préttige manier van lopen is. Je gaat (na oefening!) met een iets grotere en vooral verende pas lopen, wat een heel prettig, energiek gevoel geeft.
  • Iedereen kan het leren: jong en oud.
  • Bij nordic walking gebruik je meer spieren en dus meer energie dan bij gewoon wandelen.
  • De sport zorgt voor een betere lichaamshouding en is ook mogelijk voor mensen met een chronische aandoening.

NW algemeen 2
Foto: Saskia v.d. Gronde


Nordic Walking en gezondheid


Nordic walking moet je leren, het is méér dan lopen met stokken. Als je het goed doet wordt 90% van je totale spierstelsel getraind en wordt het energieverbruik van je lichaam met ongeveer 30% verhoogd in vergelijking met gewoon wandelen. Maar ook voor mensen met een lichamelijke beperking of voor mensen met een tijdelijke handicap door een blessure biedt nordic walking verrassende mogelijkheden. Immers: ze geven een paar extra benen en daardoor ondersteuning en een steviger balans, bovendien ga je door de stokken rechtop lopen waardoor je beter ademt.

NW2015 1

Een kleine opsomming van de gezondheidswinst:

  • Verbetering van conditie, spierkracht en coördinatie
  • Het is dé bewegingsmogelijkheid voor mensen met chronische aandoeningen en/of lichamelijke klachten
  • Ontlast enkels, knieën, heupen, bekken en rug tijdens het lopen tot 30%.
  • Geeft meer stabiliteit aan wervelkolom en bekken
  • Wordt lichamelijk als minder zwaar ervaren, waardoor je langer en intensiever traint.
  • Helpt bij het ontspannen van lichaam en geest.

Nordic Walking en lidmaatschap

Wil je eens meelopen en kijken of het iets voor je is?
Je kunt dan vrijblijvend een paar keer (3x) meelopen en als je wilt meedoen een een cursus/clinic kun je de poles (stokken) gebruiken van de vereniging. Zelf moet je zorgen voor goede  wandelschoenen en prettig zittende kleding.

De Nordic Walking & wandelen activiteiten zijn maandag 14 - 16 uur en woensdag 9-11 uur.
De opstartplaats is wisselend. Dit staat vermeld in de nieuwsbrief Nordic Walking & wandelen.

Info: Marijke Wardenaar 050-3015863, mail

Als je besluit lid te worden van de vereniging, zal deze je kunnen adviseren bij het aanschaffen van geschikt materiaal.

Foto's en verslagen Nordic Walking/wandelen kun je hier vinden: 2013, 2014 en 2015

Voor de info is mede geput uit de websites van Wikipedia, INWA/Marco Maas, Nordic Walking Forum,
www.nordicwalking.be

Voor eerstvolgende introductiecursus Nordic Wakling, lees verder 

Diverse links:
- Nordic Walking Forum
- Nordic Walkingnet Amsterdam

 
© 2000-2017  Loopgroep Bedum, webmaster Peter v.d. Hulst