Triathlon, Klazienaveen, 17 juli 2016
Pr's voor Harmen en Carla als 'all round' atleten!

Klazienaveen2016 Harmen
Foto's: Harm Jan Kors
Harmen stond voor de tweede keer aan de start van een halve triathlon. Vorig jaar zijn debuut op deze sfatand in 5:40:49. Dit is de te kloppen tijd. Zijn triathlon ervaring is groeiende. Lees is zijn boeiend verslag zijn gedetailleerde voorbereiding en wedstrijdaanpak.
Dit wordt zijn 8e triathlon op diverse afstanden.
Voor Carla is het haar debuut op de Olympische afstand. Totaal haar 3e triathlon. Spannend dus!
Beiden slaagden glansrijk! Harmen verbeterde zich ruim 43 minuten, waarbij op alle onderdelen winst behaald werd (ruim 10min op zwemmen en fietsen en bijna 20min op het hardlopen), goed voor de 12e plaats mannen recreanten (van de 43).
Carla haalde de 19e plaats van de 29 dames recreanten: een prima debuut!
Uiteraard zorgden de vaste supportersschare voor de aanmoedigingen en mooie foto's.
Allebei gefelicieerd!
Krantenartikel
Halve triatlon
zwemmen: 1900m, fietsen: 88km, hardlopen: 20,8km
netto
Harmen Stam
zwemmen:32:48,  fietsen: 2:39:06 , rennen: 1:40:56

4:57:36 PR!
 OD triatlon: olympische afstand
zwemmen: 1500m, fietsen: 44km, hardlopen: 10,4km
 
Carla Frankruijter, debuut
zwemmen: 35:23, fietsen: 1:30:19, hardlopen: 1:02:48
3:15:01 PR!


Klazienaveen2016 Carla
Link
 naar de website

Voor de zekerheid heb ik wel nieuwe tubes om de velgen laten leggen, “better safe then sorry!”. Nu ik meer triatlons in open water ga doen heb ik dit jaar ook besloten om een wetsuit aan te schaffen.
Soms moet er even diep gegaan worden om het lichaam hard te maken, maar ik houd er altijd rekening mee: “Geen enkele training is belangrijker als blessurevrij blijven!”.

Lees verslagje van Harmen>>>


"Bij Klazienaveen hoort natuurlijk een verslagje"
 
Maandag 11-07-2016

Na 3 maanden trainen voor de Halve Triatlon Klazienaveen, is de laatste voorbereidingsweek alweer begonnen. Vandaag de laatste hardloopsessie, 10x 400meter, afgewerkt. Nog twee trainingen (morgen 1500meter zwemmen, woensdag 40-50km los fietsen) te gaan en dan rust. Zondag 17 juli is het alweer zover.

Vorig jaar stond ik aan de start met 1690 trainingskilometers, dit jaar zijn dat er 1930 geworden. Toen werd de eindstreep in 5 uur en 40minuten gehaald. Nu ik weet wat me te wachten staat, ben ik voornemens om deze tijd te verbeteren. Eigenlijk meer dan alleen verbeteren, deze tijd moet opgevreten worden. Gezien mijn gevoel van afgelopen weken moet dit gaan lukken, in de voorbereiding heb ik de triatlon OD van Stiens opgenomen. Dit in verband met de 1500meter die daarbij gezwommen moet worden. Ondanks dat ik niet in een lekker ritme kwam bij het zwemmen, toch bij 25 minuten het water uit. Vervolgens ging die triatlon volgens het boekje, bij het hardlopen had ik nog genoeg energie over om met een lichte versnelling de wedstrijd uit te lopen. Als ik dat gevoel in Klazienaveen kan vinden, dan gaan er mooie dingen gebeuren. De twee andere punten die het verschil moeten gaan maken zijn de wetsuit en de nieuwe carbon fietswielen met tubes. Met tubes pak je veel snelheid, maar het nadeel is dat als je lek rijd je de banden niet zo 1,2,3 kunt vervangen. De race is dan eigenlijk wel over, maarja als ik eerlijk ben.. zou ik tijdens een race met gewone banden ook niet een bandje gaan verwisselen... Voor de zekerheid heb ik wel nieuwe tubes om de velgen laten leggen, “better safe then sorry!”. Nu ik meer triatlons in open water ga doen heb ik dit jaar ook besloten om een wetsuit aan te schaffen. Dit geeft toch wel een groot voordeel in verband met het drijfvermogen, zo hoop ik dit jaar op het zwemmen zo’n 10minuten te gaan pakken ten opzichte van vorig jaar.

Klazienaveen2016 Harmen zwemmen
Alle foto's: Harm Jan Kors

Maar naast deze technische verbeteringen heb ik ook gelet op het lichamelijk aspect. De trainingsaanpak zag er heel anders uit als vorig jaar. In tegenstelling tot vorig jaar heb ik naast extra trainingskilometers ook meer wedstrijdkilometers gepakt. Afgelopen tijd ook veel gekeken naar de profs. Hoe doen toppers als Jan Frodeno het, het internet staat er vol mee. Van kijken leer je veel en als ik wat motivatie of extra boost moest hebben keek ik vaak naar de volgende video : https://www.youtube.com/watch?v=cnuAuuXvNPw Hierbij lettende op de houdingen van deze Pro’s. Hoe is de stand van de fiets, hoe is de afzet bij het zwemmen etc etc. Van al deze internet fragmenten, de hardlooptips van Ben en Peter, het doornemen van het boek “the Triathletes Bible” en het magazine “Transition” heb ik mijn eigen trainingen gemaakt waar ik mij goed bij voel. Zelf ben ik van mening dat je niet zomaar een trainingsschema van internet oid kan plukken. Elk lichaam reageert anders op een bepaalde intensiteit. Soms moet er even diep gegaan worden om het lichaam hard te maken, maar ik houd er altijd rekening mee: “Geen enkele training is belangrijker als blessurevrij blijven!”.

Maandag 18-07-2016

Met pijn en moeite ben ik zojuist van de trap gekomen. Bij zo’n 12 kilometer hardlopen begon de linker enkel zeer te doen. Gelukkig was het niet hinderlijk voor het tempo, maar nu verneem ik wel dat het even overbelast is geweest. Het is het waard zullen we maar zeggen. Want wat een dag was dat gisteren. Met Daniëlle heb ik het er wel over gehad, we waren aan het berekenen wat een eventuele eindtijd zou kunnen zijn. Daarin kwamen we steeds rond de 5 uur uit. Maar dat is slechts theorie, als er in 3 onderdelen opgetreden moet worden kan er onderweg een heleboel mis gaan.

Wel het besluit genomen om, mits dat alles vertrouwd aanvoelt, op 5uur weg te gaan, maar met een eindtijd in het hoofd van tussen de 5:00 – 5:15. Dat geeft iets speling, en nog steeds een grootse verbetering ten opzichte van vorig jaar. Het zwemmen, 1900meter, zou moeten gebeuren in 33minuten. Dit is het tempo van de 1500meter in Stiens, niet geheel ondenkbaar dus. Na een goede zwemsessie, beetje achterin gestart zodat er ruimte was om in een lekker crawl te komen, kwam ik het water uit in 32:43. Doel 1 gehaald! Snel naar de fiets, tijdens het lopen/rennen de wetsuit al deels uitgedaan en kon na 35:11 op de fiets stappen. In Stiens heb ik tegen de 35km/h gemiddeld gefietst, maar dat was maar 42km. Hier moest 90km afgelegd worden, een heel ander verhaal dus.. Op schema zou ik rond de 33.5km/h gemiddeld moeten. Ik had me voorgenomen de eerste en de laatste ronde met wat minder druk op de benen te fietsen. De eerste ronde zocht ik een goede plek uit waar ik een mueslireep zou eten, bij 11km kwam ik na een stukje tegenwind bij een stukje zijwind, dat was een geschikte plek. De eerste 3rondes heb ik daar een reep gegeten.

Klazienaveen2016 Harmen fietsen

Mijn horloge staat ingesteld dat die om de 5km gaat trillen, dit was voor mij het signaal om te drinken. Even 2 grote slokken uit de bidon en weer op het ligstuur. Op de fiets heb je het niet zo door, maar de zon brandde al behoorlijk. Tot de laatste km’s prima gefietst, bij de laatste 2km heb ik de druk van de benen gehaald om ze iets wat te herstellen voor het hardlopen. Na het fietsen, 33.4km/h gemiddeld, kon ik snel wisselen en zag dat ik nog zo’n 1uur en 43min had om de halve marathon te voltooien. In theorie moet dit geen probleem wezen. Ik beloof mezelf de eerste 2 rondes te op schema te blijven, “daarna knoop je die laatste 2 er ook nog wel aan” maak ik mezelf wijs. Dat gaat goed, sterker nog, ik loop in op de tijd.

Klazienaveen2016 Harmen

Bij de 3e ronde was ik even bang dat ik het ging verliezen, ik kreeg wat steken in de zij van het welbekende vochttekort. Natuurlijk was het na wekenlang herfstweer en 15 graden, vandaag opeens 23 graden.. Ik adem diep in en uit om de steken tegen te gaan, na 500meter werd er water uitgedeeld ik besluit even stil te staan en het bekertje rustig op te drinken. Om tijd te besparen gooi normaal het water richting mijn hoofd en dan is het maar afwachten hoeveel dat er in mijn mond beland. Na paar keer diep in en uit ademen ga ik weer op pad, met nog een km of 8 te gaan. Het bekertje water heeft geholpen, de steken zijn weg en kan weer op tempo doorlopen, fantastisch! De laatste ronde in, en nog een goede 5 km te gaan. Ik ben al aan het aftellen, “Yes weer een km op schema” zelfs als ik de laatste km’rs op 6min per kilometer loop red ik het nog! Het gezeur in mijn enkel let ik niet op, inmiddels zijn het ook de bovenbenen die lopen te zeuren, “No Pain No Gain!”. Bij 19km begin ik te realiseren dat ik het doel ga halen, het is puur een kwestie van blijven lopen. Door deze gedachte kickt de adrenaline er weer in. Ik gooi er nog een versnelling in op de laatste km, ik zie het publiek en alle supporters die er vandaag voor naar Klazienaveen zijn gekomen. Nog de laatste 2 bochten en dan onder de finishboog door. Ik klok hem af 4uur 57minuten en 15seconden. Echt Onwijs!

Groet Harmen
Reacties (1) Geen reacties meer mogelijk
1 maandag 18 juli 2016 19:35
Jan
Knap gedaan Harmen ...en Carla natuurlijk ook. Gefeliciteerd.

Zie ook deze artikelen:
Nieuwere artikelen:
Oudere artikelen:

 
© 2000-2017  Loopgroep Bedum, webmaster Peter v.d. Hulst